Presentació d’experiències

Per enviar les vostres experiències, visiteu el web del BIDCE

Criteris per a la selecció d'experiències

A continuació, es detallen els criteris que es tindran en compte per seleccionar les experiències rebudes per a la 17a Trobada de la RECE:

  • Principis i valors: han d’estar en consonància amb els principis de la Carta de Ciutats Educadores i el codi ètic de l’Associació.

  • Coherència temàtica: les experiències han d’emmarcar-se dins el tema de la Trobada, vinculades a un dels eixos temàtics.

    • Educació disruptiva per a l’abandonament zero: Implementació de models educatius innovadors que integrin els ODS com a eix central, fomentant la participació activa d’infants i joves en la creació de solucions per garantir la seva permanència escolar i l’assoliment d’estudis postobligatoris sense abandonament.
    • Lideratge adaptatiu per a l’abandonament zero: Les ciutats lideren amb resiliència i flexibilitat en l’educació, utilitzant dades per identificar estudiants en risc i dissenyant intervencions personalitzades que assegurin la seva continuïtat en el sistema educatiu.
    • Avaluació 360° per a l’abandonament zero: Incorporació de metodologies d’avaluació que integrin diferents perspectives per mesurar l’impacte educatiu de manera més completa, orientant les polítiques cap a la permanència escolar sense abandonaments.
    • Hubs educatius del futur per a l’abandonament zero: Transformació dels espais educatius municipals en hubs multifuncionals que donin suport als estudiants en risc, promovent la seva continuïtat en l’educació mitjançant recursos addicionals i un entorn inclusiu.
  • Transferibilitat: experiències fàcilment aplicables a altres ciutats o contextos.

  • Durada: les experiències han de tenir una durada mínima de dos anys per poder mostrar-ne l’impacte.

  • Accions concretes: es donarà preferència a les accions concretes, evitant la descripció de Plans i Polítiques generals o perspectives teòriques sense enfocaments metodològics o no tangibles.

  • Innovació: es prioritzaran experiències i eines/metodologies innovadores.

  • Transformació: iniciatives que busquin l’empoderament, l’autonomia i l’emancipació del conjunt de la ciutadania, generant transformació i impactes socials, evitant experiències de caràcter fonamentalment assistencial.

  • Vinculació: es donarà prioritat a les experiències promogudes per l’Administració local, i també es valoraran aquelles promogudes per entitats de la societat civil que comptin amb el reconeixement de l’administració local.

  • Cooperació interdepartamental: es prioritzaran les experiències desenvolupades entre diferents àrees o serveis municipals.

  • Solidaritat entre iguals i intergeneracional: es valoraran aquelles experiències que promoguin l’aprenentatge entre iguals i les relacions intergeneracionals.

  • Límit d’experiències per ciutat: el nombre màxim d’experiències que cada ciutat pot enviar és de 5 experiències.

Eixos de treball

Eix 1. Educació disruptiva per a l'abandonament zero

Implementar models educatius innovadors que integrin els ODS com a eix central, fomentant la participació activa de nens, nenes i joves en la creació de solucions que assegurin la seva permanència escolar i l’assoliment d’estudis postobligatoris sense abandonaments.

Exemples:

  • Iniciatives de participació activa en què nens, nenes i joves dissenyen solucions per millorar el seu entorn educatiu, fomentant a més la implicació de les famílies en la vida escolar mitjançant tallers, reunions i activitats que enforteixin la comunicació entre escola, alumnat i famílies.
  • Iniciatives que impulsin la reflexió sobre les necessitats educatives del futur, promovent el desenvolupament de capacitats individuals i col·lectives per fomentar una educació més equitativa i inclusiva.
  • Projectes d’educació emocional i formació en habilitats socials des de la infància per enfortir l’autoestima i la intel·ligència emocional, complementat amb l’educació en pensament crític.
  • Projectes que comportin l’ús de metodologies innovadores com la gamificació per fomentar l’aprenentatge i motivar l’assistència i participació dels usuaris.
  • Projectes en col·laboració amb museus, biblioteques i entitats culturals per connectar l’aprenentatge amb l’entorn, combinant experiències d’intercanvi entre centres educatius que fomentin l’empatia i la motivació a través del coneixement d’altres realitats.
  • Programes per garantir la igualtat d’oportunitats mitjançant el reconeixement i atenció a la diversitat de l’alumnat i les seves famílies.
  • Programes de detecció primerenca i treball multidisciplinari per abordar les causes de l’absentisme, combinades amb programes d’orientació escolar i d’intervenció fora del centre educatiu per a estudiants absentistes.
  • Programes de reintegració educativa dirigits a persones que han abandonat l’escola, amb l’objectiu d’incentivar-ne el retorn als estudis, com les Escoles de Segones Oportunitats.
  • Programes de prevenció de l’assetjament escolar mitjançant tutoria entre iguals i mediació, juntament amb la creació d’espais de benestar als centres educatius amb professionals especialitzats en convivència. A més de l’ús responsable de noves tecnologies, per prevenir el ciberassetjament.
  • Iniciatives de gestió de conflictes i resolució pacífica que ajudin a gestionar tensions als centres educatius, facilitant eines per a l’adaptació al canvi i la resolució de problemes.
  • Programes de suport educatiu en què professorat, alumnat, voluntariat, organitzacions i empreses locals brinden suport escolar a estudiants en situació de vulnerabilitat, incloent-hi la creació d’espais amb referents inspiradors de la comunitat que facilitin la identificació i motivació de l’alumnat, destacant tant els aspectes tècnics com les relacions personals necessàries per mantenir-se a la xarxa laboral i formativa.

Eix 2. Lideratge de les xarxes municipals per a l'abandonament zero

Les ciutats lideren amb resiliència i flexibilitat en l’educació, utilitzant dades per identificar estudiants en risc i dissenyar intervencions personalitzades que asseguren la seva continuïtat en el sistema educatiu.

Exemples:

  • Experiències d’acompanyament en els tràngits entre diferents etapes educatives per reduir la desmotivació i l’abandonament, juntament amb estratègies de prevenció dirigides a la sensibilització de les famílies en centres amb alt risc d’abandonament escolar, promovent la seva implicació activa en l’educació dels seus fills.
  • Iniciatives aprenentatge-servei que provoquin estímuls atractius i reptes educatius en què tot l’alumnat pugui sentir-se part, promovent la participació en la recerca de solucions a problemes reals.
  • Iniciatives que utilitzin metodologies adaptades o personalitzades a les necessitats individuals de l’alumnat per potenciar les seves capacitats i assegurar la continuïtat dels qui estan en risc d’abandonament escolar, amb programes de suport socioemocional que inclouen assistència psicològica, tallers i grups de suport.
  • Exemples de col·laboració a nivell municipal entre escoles, instituts, serveis socials, organitzacions comunitàries, universitats i empreses, permetent intervencions ajustades a la realitat de cada estudiant i el seu entorn.
  • Mapes de recursos que permetin una millor organització i coordinació dels actors clau (professorat, serveis socials, universitats) i els recursos disponibles per abordar l’abandonament escolar. Aquest mapa ha d’optimitzar la intervenció i facilitar el flux d’informació i suport.
  • Projectes de vinculació de l’alumnat amb el món laboral, que fomentin la connexió mitjançant la intervenció d’empreses per millorar l’ocupabilitat de l’alumnat en risc d’exclusió social, la difusió de diversos perfils professionals i el testimoni de referents que han superat barreres educatives com a font d’inspiració. Aquestes experiències poden ajudar els estudiants a identificar àrees d’interès professional i motivar-los a continuar formant-se.
  • Projectes de reforç educatiu dirigits a zones amb rendes baixes i alta població migrant. Inclouen activitats escolars i extraescolars de reforç lingüístic, introducció a la ciència i activitats artístiques en coordinació amb la comunitat educativa, famílies i actors socials.
  • Programes d’acompanyament a joves de barris i col·lectius desafavorits fins al seu accés i finalització de l’educació universitària, juntament amb programes de tarificació social, beques i ajudes financeres que alleugin la càrrega econòmica de les famílies i fomentin la continuïtat educativa.
  • Programes de suport socioemocional i mentoria a orientadors educatius i professionals de l’educació en la seva tasca de seguiment i acompanyament, incloent-hi supervisions, grups de voluntariat educatiu i projectes de mentoria en què estudiants grans o voluntaris amb experiència acompanyen i orienten alumnes més joves en el seu desenvolupament acadèmic i personal, brindant suport emocional i fomentant la seva integració a l’entorn educatiu per enfortir el benestar dels qui cuiden els estudiants.

Eix 3. Avaluació 360° per a l'abandonament zero

Incorporar metodologies d’avaluació que integrin diverses perspectives per mesurar l’impacte educatiu de manera més completa, orientant les polítiques cap a la permanència escolar sense abandonaments.

Exemples:

  • Iniciatives que fomentin la col·laboració constant entre centres educatius, serveis socials, administracions públiques i altres organitzacions rellevants. Aquesta cooperació s’ha de centrar en la prevenció de l’absentisme i en la implementació d’intervencions eficaces contra l’abandonament escolar.
  • Exemples d’avaluació integral del clima escolar i de l’entorn de l’alumnat, que incloguin la percepció de seguretat, el suport als docents, les relacions entre iguals, així com el seu benestar emocional i social dels estudiants. Exemples que considerin també factors personals com les actituds, motivacions, aptituds i el context familiar i social, analitzant com influeixen en la decisió de l’estudiant de continuar a l’escola i en la seva experiència educativa general.
  • Projectes que utilitzin metodologies qualitatives participatives grupals i la recerca-acció participativa per involucrar els protagonistes de l’absentisme escolar (alumnes, famílies, docents i altres agents educatius) en el procés avaluatiu. Aquestes metodologies proporcionen una comprensió més profunda de les causes i solucions.
  • Iniciatives que fomentin una avaluació participativa individual, la coavaluació i l’ús d’avaluacions adaptatives. Aquestes pràctiques permeten als participants prendre el control del seu aprenentatge i avançar de manera personalitzada, adaptant-se a les seves necessitats i ritmes individuals.
  • Exemples de sistemes de monitoratge continu de resultats acadèmics i l’impacte de programes educatius, especialment dels d’educació emocional tant l’avaluació en els estudiants com en el seu entorn (família, companys, comunitat).
  • Projectes d’identificació de les diverses causes de l’abandonament escolar prematur en col·laboració amb universitats, centres especialitzats i entitats socials. Aquests projectes han d’analitzar factors acadèmics, emocionals i socials, i generar propostes d’intervenció efectives.
  • Programes d’avaluació i seguiment de les eines digitals utilitzades per al control d’assistència i la comunicació amb les famílies, assegurant que siguin accessibles, eficaces i estiguin alineats amb els objectius de prevenció de l’abandonament escolar.

Eix 4. Hubs educatius del futur per a l'abandonament zero

Transformar els espais educatius municipals en hubs multifuncionals que donin suport als estudiants en risc, promovent-ne la continuïtat en l’educació mitjançant recursos addicionals i un entorn inclusiu.

Exemples:

  • Exemples d’ús d’espais d’aprenentatge pràctics i creatius com els Fab labs i Maker spaces, on els estudiants puguin aprendre fent i desenvolupant projectes que els ajudin a adquirir noves habilitats i competències.
  • Fomentar la col·laboració entre agents d’un territori per optimitzar l’ús d’espais educatius o d’altres, amb l’objectiu d’obtenir un benefici comunitari d’aquests agents.
  • Iniciatives que reforcin el sentit de pertinença de l’alumnat al seu centre educatiu i comunitat, fomentant-ne la participació activa perquè se sentin recolzats i part del seu entorn. Així com, iniciatives per a nens i joves en situació de vulnerabilitat que afavoreixin el seu desenvolupament integral i els brindin eines per superar barreres socials i educatives.
  • Projectes d’intercanvi d’experiències a escala nacional i internacional entre estudiants i centres educatius de diferents parts del món. L’ús de plataformes educatives globals permet als estudiants col·laborar amb d’altres, ampliant la seva perspectiva i compartint metodologies i experiències reeixides.
  • Clubs i activitats extraescolars en diversos espais del municipi, com ciència, robòtica, teatre, esports i lectura, que incentivin l’interès per àrees específiques del coneixement. Activitats, vinculades a l’educació reglada mitjançant la col·laboració amb recursos municipals i comunitaris, que complementin l’aprenentatge formal, i que contribueixin al desenvolupament de competències transversals i a l’enfortiment de les connexions socials i emocionals entre els estudiants, promovent-ne el desenvolupament integral.
  • Projectes que utilitzin espais educatius no convencionals, convertint la ciutat en una gran escola. Aquests espais alternatius poden incloure tallers, activitats esportives o artístiques, que ajudin a motivar l’alumnat que no se sent compromès en l’entorn escolar tradicional. A més, adaptar els espais educatius i urbans a noves metodologies d’ensenyament innovadores. Adaptació coherent amb les necessitats d’aprenentatge dels estudiants, creant ambients que afavoreixin la creativitat, la interacció i el desenvolupament d’habilitats.
  • Projectes d’intercanvi entre generacions i cultures que promoguin la convivència i l’aprenentatge compartit. Aquestes iniciatives ajuden els estudiants a ampliar la seva visió del món i desenvolupar empatia i respecte per la diversitat.

Modalitats de presentació

Presentacions orals en format panell

Objectiu: proporcionar una plataforma formal perquè les ciutats presentin les seves experiències de manera estructurada i detallada.

  • Sessions plenàries i paral·leles per a presentacions formals d’experiències.
  • Cada panell inclourà 4-5 presentacions relacionades amb un mateix eix de treball.
  • Cada panell comptarà amb un moderador que introduirà els ponents i facilitarà la part de preguntes i respostes.
  • 10 minuts per presentació, seguits de 5 minuts per a preguntes i respostes.

Àgora d’Experiències (Córner)

Objectiu: fomentar la interacció i l’intercanvi dinàmic d’experiències en un format més informal i accessible.

  • Espais dedicats (córners) per a presentacions simultànies.
  • Diferents moments de presentació d’experiències. En cadascun d’aquests moments es presentaran un màxim d’experiències de manera simultània.
  • Els participants podran veure 5 experiències en cada moment.
  • Les ciutats que presentin experiències a l’“Àgora d’experiències” comptaran amb una taula, on es podrà veure un cartell amb el nom de l’experiència, l’Ajuntament que la presenta i un codi QR que remetrà a la informació ampliada de l’experiència a la web.
  • Es comptarà amb 10 minuts per explicar l’experiència a cada grup; passat aquest temps, el grup es retirarà i arribarà un nou grup de persones.

Format pòster

Objectiu: facilitar la visualització de múltiples experiències i permetre interaccions més personalitzades.

  • Àrea dedicada a l’exhibició de pòsters.
  • Màxim de 20-25 experiències, que comptaran amb un pòster (físic o digital en pantalla) on es mostraran dades bàsiques de l’experiència.
  • El pòster inclourà un codi QR amb informació ampliada de l’experiència a la web de la 17a Trobada.
  • Es habilitarà un temps total d’una hora, però la sessió es dividirà en dos espais de temps (30’ + 30’) i dos grups de pòsters, de manera que en cada part es visiti la meitat dels pòsters i les ciutats que els presentin puguin conèixer altres experiències.
  • En el moment de la presentació, cada ciutat haurà de tenir un representant al costat del seu pòster, en el temps assignat, per explicar l’experiència i atendre les preguntes.