Divendres 3 – 11h. Presentacions orals en format panell + Àgora experiències (Córner)

Presentacions Orals en format Panell – Temàtica: absentisme escolar

Sala gran d'Atrium Viladecans

Dinamitzada per Miriam Nicodemus, educadora social col·legiada, actualment treballa per a l'Ajuntament de Barcelona en absentisme, Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya.

A càrrec de: Lourdes Alapont Pinar, Tècnica d’Educació de l’Ajuntament de Quart de Poblet.

El pla “Cada dia compta” és una iniciativa de l’Ajuntament de Quart de Poblet que sorgeix després d’anys de treball de la Comissió Municipal d’Absentisme. El seu objectiu és prevenir i reduir l’absentisme i l’abandonament escolar mitjançant un enfocament integral, participatiu i basat en evidències. A través d’un diagnòstic participatiu que combina tècniques quantitatives i qualitatives, es van identificar els factors de risc i protecció que incideixen en l’assistència escolar, recollint la veu de l’alumnat, el professorat, les famílies i els agents socials del municipi.

Aquest procés va permetre dissenyar un pla municipal d’acció coordinada entre centres educatius, serveis socials i altres àrees municipals, fomentant la corresponsabilitat i la col·laboració entre tota la comunitat educativa. El pla aposta per una intervenció primerenca, el reforç del vincle escola-família i la implementació de mesures estructurades orientades a l’equitat educativa. La metodologia utilitzada i el seu caràcter transferible el converteixen en una experiència de referència en polítiques locals de prevenció de l’abandonament escolar.

A càrrec de: Pilar Giménez García, coordinadora del Departament d’Educació de l’Ajuntament d’Ibi.

El Programa de Suport Educatiu de l’Ajuntament d’Ibi respon als desafiaments derivats del ràpid creixement demogràfic, especialment per l’arribada de famílies immigrants a causa de l’expansió industrial. Amb una població juvenil del 18%, el programa se centra a prevenir l’absentisme escolar, millorar el rendiment acadèmic i afavorir la integració d’estudiants en situació de vulnerabilitat. Ofereix reforç acadèmic, acompanyament emocional i activitats complementàries per fomentar la motivació i el desenvolupament integral de l’alumnat. El programa està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), en particular l’ODS 4 (Educació de qualitat), i promou metodologies inclusives i participatives.

No obstant això, s’enfronta a reptes com la manca de recursos humans i materials, i la necessitat d’una millor formació docent en atenció a la diversitat i NEAE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu). Malgrat això, promou una coordinació eficaç entre centres educatius, famílies i serveis municipals.

A càrrec de: Sònia Afuera Fernández, regidora d’Ensenyament i Llengua Catalana de l’Ajuntament de la Garriga, i Beatriz Pérez Simal, coordinadora EME de l’àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament de la Garriga.

El projecte ACADA es basa en una escolarització compartida entre els centres educatius de secundària i l’Ajuntament de la Garriga, i es desenvolupa durant cada curs escolar. Els centres plantegen una proposta d’alumnat que podria participar en el projecte, consensuada amb l’EAP. S’ofereix una sessió informativa de portes obertes a les famílies i alumnes perquè coneguin el projecte i puguin decidir la seva participació. L’alumnat realitza les assignatures troncals de 4t d’ESO en horari de matí als seus centres corresponents amb un currículum adaptat.

Les hores que corresponen a les assignatures optatives les realitzen durant quatre tardes: dues de les quals fan tallers artístics i manipulatius a les dues escoles municipals d’art i dues en les empreses, entitats i equipaments col·laboradors.

Executen activitats com tallers de manualitat d’ebenisteria que inclouen l’aprenentatge, sessions d’aprenentatge-servei formatives a alumnes de primària i donació solidària de les peces de fusta amb entitats sense ànim de lucre; fan visites culturals i es destaca un intercanvi europeu amb França per impartir centres que imparteixen programes similars.

El projecte, que forma part d’una oferta d’estudis artístics i de fusteria, té continuïtat al municipi amb els itineraris de cicles formatius de grau mitjà i superior. Presenten un alt percentatge d’acreditació de l’ESO en l’alumnat que participa en el programa.

És una de les pràctiques de referència seleccionades en el projecte europeu Guiding Cities (Ciutats Orientadores). És una de les pràctiques educatives de referència de la Diputació de Barcelona i va obtenir el premi en la categoria de Prevenció i intervenció davant l’absentisme escolar en municipis de 20.000 habitants en el V Concurs de Bones Pràctiques Municipals en la prevenció i intervenció davant l’absentisme i l’assetjament escolar atorgat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies i el Ministeri d’Educació i Formació Professional l’any 2020.

A càrrec de: Marta Domaica Sáenz de Urturi, Tècnica d’Educació

Un projecte per millorar l’assistència de l’alumnat al centre educatiu promovent hàbits diaris encaminats a incentivar la puntualitat com a valor a desenvolupar en la comunitat educativa i al municipi de Pinto.

Es realitzen diferents accions: grups de treball sobre la puntualitat, elaboració d’unitats didàctiques “Eduquem en el valor de la Puntualitat” per treballar a aules d’infantil, primària i secundària, concurs de dibuix sobre la puntualitat, elaboració d’un decàleg sobre consells per ser puntual, campanya de sensibilització sobre el tema adreçada a tota la població, augment de la freqüència d’autobusos interurbans en l’hora punta d’entrada als instituts, facilitant l’arribada puntual al centre i la utilització de transport públic.

L’Ajuntament de Pinto i la Conselleria d’Educació de la Comunitat de Madrid mantenen un conveni de col·laboració en Prevenció i Control de l’Absentisme Escolar en el qual es contempla garantir la continuïtat i regularització de l’assistència al centre educatiu facilitant respostes globalitzades i interinstitucionals a aquesta problemàtica.

En l’actualitat i després d’adoptar totes les mesures del programa, els retards s’han minimitzat pràcticament del tot, quedant els casos puntuals i esporàdics.

“Eduquem el valor de la Puntualitat” va ser premiat en el VII Concurs de Bones Pràctiques Locals en la Prevenció i Intervenció enfront de l’Absentisme i en la Millora de la Convivència Escolar de la FEMP i el Ministeri d’Educació i Formació Professional.

Àgora experiències 5 (Còrner)

Sala Play de Can Xic

A càrrec de:

La ciutat de Girona ha desenvolupat una estratègia municipal integral per abordar l’absentisme escolar i l’abandonament educatiu prematur (AEP), basada en una forta coordinació entre agents educatius, socials i municipals. Des de la signatura del protocol d’absentisme el 2010, i amb la seva actualització el 2015, s’ha establert un marc comú d’actuació per detectar i actuar de forma precoç davant de situacions de risc. El 2023, l’estratègia va fer un pas endavant amb la creació del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC), que amplia la intervenció a joves de fins a 20 anys i promou l’orientació com a eina clau per a la inclusió i l’èxit educatiu.

Aquesta estratègia se sustenta en dos pilars fonamentals: un protocol compartit que defineix clarament els rols i procediments d’actuació, i l’existència d’espais estables de coordinació, com la Comissió Tècnica d’Absentisme i la taula de treball sobre l’AEP. Aquests espais permeten un treball conjunt i eficaç, que ha donat com a resultat un augment notable en la detecció de casos, una millora en l’acompanyament a famílies i alumnat, i una xarxa de suport comunitari sòlida. La figura tècnica del SOAC actua com a nexe entre tots els agents implicats, assegurant coherència, seguiment i acció integrada en l’àmbit de la ciutat.

A càrrec de: María Paz Pires Gómez, tècnica de Participació Ciutadana de la Secció d’Educació.

El servei municipal TRANSIT d’Avilés prevé l’abandonament escolar prematur mitjançant intervencions individuals i grupals en estudiants d’ESO de cinc instituts públics. Actua sobre factors personals, socials, familiars i escolars, fomentant interessos, relacions positives i participació comunitària. S’inicia en centres amb alta presència de joves en risc, oferint mentorització, orientació vocacional i connexió amb recursos locals. També dona suport a les famílies per millorar la seva implicació educativa. El projecte funciona durant tot l’any, fins i tot a l’estiu, i permet una participació prolongada més enllà del curs escolar.

A càrrec de: Pedro Gil Puig, Tècnic d’infància, adolescència i joventut de l’Ajuntament d’Ondara.

Aquest projecte, desenvolupat conjuntament entre l’Institut Xebid i l’Ajuntament d’Ondara, aposta per l’aprenentatge fora de l’aula. S’utilitzen espais educatius alternatius creats per donar suport a l’alumnat que es troba en risc d’abandonament escolar prematur. No es tracta d’un recurs excloent, sinó d’una oportunitat per reconnectar amb l’aprenentatge, recuperar l’autoestima i el sentit del treball escolar, i obrir camins cap a altres itineraris formatius o professionals.

Té una dimensió pràctica que es concreta en múltiples sortides del centre educatiu per dur a terme projectes d’Aprenentatge Servei (ApS), generant un impacte real en l’entorn i oferint a l’alumnat una experiència educativa transformadora. Les accions es concreten en espais com la residència de persones grans o l’escoleta municipal, amb la cura i dinamització de l’hort escolar d’aquesta escoleta.

El projecte ha suposat per a l’alumnat participant una millora en la seva assistència a l’institut, ha facilitat un aprenentatge més significatiu i personalitzat i ha suposat una millora en el desenvolupament d’habilitats socials i emocionals, vinculant-se amb l’entorn comunitari.

A càrrec de:Una de les entitats gestores del programa

‘Menjallibres’ és un projecte elaborat fora de l’horari escolar i centrat en l’etapa de 3r i 4t de primària. Aquest ofereix suport educatiu per a competències bàsiques, a través de jocs i dinàmiques que faciliten el foment de la lectura, la comprensió lectora, la millora del llenguatge oral i de la llengua vehicular, l’expressió i el vincle amb els aprenentatges en l’etapa clau de l’adquisició de la lectoescriptura. Aquesta feina es duu a terme actualment en 28 centres educatius de diferents barris de la ciutat, de forma coordinada amb el/la tutor/a de cada infant, que ha detectat les seves mancances i que pot valorar els seus avenços. A més, es treballa des de la idea de Ciutat Educadora, de forma col·laborativa entre famílies, centres educatius, educadors socials i la comunitat (biblioteques, centres cívics, etc.).

El projecte està liderat pel ‘Pla de Barris’, un programa impulsat per l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de contribuir a la reducció de les desigualtats socials existents entre els diferents barris de la ciutat.

Àgora d'experiències 6 (Córner)

Darrera Sala petita Atrium

A càrrec de: Montserrat Garcia Falcó, directora del Centre Municipal de Serveis Socials La Magdalena, i Rosa Sánchez, treballadora social de l’Ajuntament de Saragossa.

Al barri de La Magdalena de Saragossa, el programa “Ole, ole, vamos al cole” (acció inclosa dins d’un projecte més gran) sorgeix com a resposta comunitària a l’absentisme escolar cronificat, especialment en famílies gitanes i en situació de vulnerabilitat. Impulsat des del Centre Municipal de Serveis Socials el 2019, el projecte converteix el primer dia d’escola en una festa col·lectiva que involucra tota la comunitat educativa: famílies, alumnat, escoles, entitats socials, serveis de salut i veïns. A través de cercaviles, música, esmorzars populars i activitats festives, es genera un ambient positiu i acollidor que trenca estigmes i promou una relació emocional sana amb l’escola.

L’acció, que ja ha estat reconeguda com a bona pràctica en jornades educatives i replicada en altres barris, demostra que la implicació comunitària i la celebració compartida poden ser eines poderoses per reforçar el dret a l’educació. Tot i que l’absentisme encara persisteix, el projecte ha enfortit el treball en xarxa, la confiança de les famílies i la cohesió social, i ha aconseguit posicionar l’inici del curs com un símbol de compromís col·lectiu amb la infància.

A càrrec de: Montserrat Retuerta de Lara, psicòloga del Departament de Programes Educatius de l’Ajuntament de Madrid.

El projecte Mediació Intercultural forma part del Programa de Prevenció i Control de l’Absentisme Escolar de l’Ajuntament de Madrid, en col·laboració amb la Comunitat de Madrid. El seu objectiu és reduir l’absentisme escolar vinculat a factors socioculturals, especialment entre la població gitana, a través d’intervencions socioeducatives basades en la mediació intercultural. Des del curs 2021/22, educadors/es socials especialitzats treballen als districtes d’Usera, Latina, Villa de Vallecas i Moratalaz, actuant com a pont entre famílies, centres educatius i serveis socials per resoldre conflictes, facilitar tràmits i fomentar l’assistència regular a l’aula.

La intervenció combina l’atenció directa a casos derivats (tant amb expedient obert com en prevenció) amb accions preventives en centres educatius, promovent la convivència, el respecte i la inclusió. En el curs 2023/24 es van atendre 133 casos, la majoria pertanyents a la comunitat gitana, amb resultats positius: un de cada quatre casos va millorar la seva assistència després de la intervenció. A més, la mediació ha generat un canvi positiu en el clima escolar i ha enfortit les xarxes comunitàries. Com a fortaleses es destaquen l’enfocament col·laboratiu, l’adaptació cultural i la coordinació interinstitucional; com a repte, es planteja dissenyar estratègies més eficaces per a casos amb resistència familiar o alta complexitat social.

A càrrec de: Zuriñe Sanz Lopez de Heredia, responsable de la Unitat d’Acció Educativa del Servei d’Educació del Departament de Cultura i Educació, de l’Ajuntament de Vitoria-Gasteiz.

“UDAN GOZATU! Actividades municipales para el verano”, un programa amb 18 anys de trajectòria, és una oferta coordinada per deu serveis i organismes municipals que, en el marc del projecte Vitoria-Gasteiz Ciutat Educadora, conformen el grup tècnic_Udan Gozatu! L’oferta de programes de vacances va dirigida a persones de 4 a 17 anys.

Un dels principals objectius que persegueix l’oferta de vacances municipal, coordinada pels Serveis i Departaments municipals, és aprofundir en la cohesió social i servir d’eina per a la inclusió i l’equitat educativa. És per això que en el procediment d’inscripció es reserven un 5% de les places per a persones amb necessitats educatives especials i un altre 7% per a nenes i nens en situació de necessitat social i/o casos de violència de gènere.

A aquests programes cal afegir l’oferta de recursos que es posa a disposició de les Associacions de Mares i Pares (AMPA) de la ciutat que s’impliquen en l’organització d’activitats de vacances als seus centres educatius.

De la mateixa manera, s’ha incrementat el nombre de persones en situació de vulnerabilitat que s’han beneficiat d’aquest programa. A tall d’exemple, fins a l’any 2017 es van atendre 70 famílies, el 2022, 130 famílies i en l’edició de 2024 es va assignar plaça a 205 famílies.

A càrrec de: Mayte Bautista Rodríguez, tècnica de Prevenció d’Absentisme i Abandonament Escolar, i Àngels Adrover Villanueva, tècnica d’Educació, Secció Socioeducativa, Regidoria d’Educació, Ajuntament de Lleida.

El projecte Èxit té dos objectius principals: primer, oferir una resposta educativa personalitzada a l’alumnat que necessita recursos i estratègies metodològiques diferents per desenvolupar competències bàsiques de l’ESO, a través d’activitats pràctiques i funcionals; i segon, abordar el creixent absentisme i risc de fracàs escolar, especialment d’aquells estudiants desmotivats o amb actituds disruptives.

Èxit es va dissenyar amb la idea de motivar alguns d’aquests alumnes, realitzant paral·lelament a les activitats teòriques, activitats formatives pràctiques en instal·lacions de l’ajuntament, exteriors al centre educatiu.
Aquest projecte pretén establir, a més d’una sèrie de relacions personals positives, desenvolupar habilitats d’inserció que portin l’alumnat a assolir els coneixements bàsics per poder incorporar-se a les vies de formació reglades i al món laboral amb unes bones garanties d’èxit. Creiem que és possible millorar l’autoestima, la motivació i l’actitud de l’alumnat implicat i que això pugui aportar al centre un ambient de tranquil·litat a les aules i la satisfacció del professorat.

Àgora d'experiències 7 (Córner)

Biblioteca

A càrrec de: Jordi Grau, tècnic de la Direcció d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona

L’Escola Municipal de Segones Oportunitats (EM2O) és una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona que va néixer el 2019 per donar resposta a l’abandonament escolar prematur entre joves de 16 a 21 anys. Dirigida especialment a aquells que han deixat els estudis o es troben en risc d’exclusió social, l’EM2O ofereix un entorn formatiu flexible, personalitzat i centrat en l’acompanyament individual. El seu objectiu principal és ajudar aquests joves a reconnectar amb el sistema educatiu o a iniciar una trajectòria professional significativa, treballant tant des de l’àmbit acadèmic com des del desenvolupament personal.

En els seus primers cinc anys, l’EM2O ha demostrat ser una eina eficaç per reactivar l’interès per l’educació, amb més del 75% dels seus participants reprenent estudis o iniciant processos d’inserció laboral. El projecte es basa en una base de dades pròpia que permet un seguiment rigorós i adaptat de cada jove, facilitant l’avaluació de l’impacte i la millora contínua. Aquesta experiència evidencia el valor de crear espais educatius alternatius que responguin amb flexibilitat i humanitat a les necessitats reals de la joventut en contextos vulnerables.

A càrrec de: Cristina Galán Gámez, responsable de l’OMFP, assessora de la regidoria delegada de l’àrea d’educació i foment de l’ocupació de l’Ajuntament de Màlaga.

L’Ajuntament de Màlaga impulsa la Formació Professional Dual com a estratègia clau per combatre l’abandonament escolar i adequar la formació a les necessitats del mercat laboral. A través del Pla Estratègic 2023-2030, es crea l’Oficina Municipal de l’FP, un servei públic i gratuït que connecta alumnat, centres educatius i empreses.

L’oficina actua com a intermediària per al disseny de projectes, pràctiques formatives i acompanyament institucional. Compta amb el suport de la Fundació Bertelsmann, la Cambra de Comerç, empresaris i administracions públiques. La seva metodologia, reproduïble en altres territoris, es basa en tallers pràctics, jornades informatives i assessorament personalitzat. Es prioritza la inserció laboral i la millora del vincle entre educació i empresa. El projecte ha estat reconegut per la seva innovació en fires com Transfiere.

A càrrec de: Mónica Aceves, treballadora social de la Unitat de prevenció, promoció i participació del Servei d’Infància i Família, i Yanira San Vicente, psicòloga de la Unitat de prevenció, promoció i participació del Servei d’Infància i Família.

L’Ajuntament de Vitoria-Gasteiz impulsa un programa integral d’educació emocional dirigit tant al professorat com a l’alumnat de 3 a 18 anys, amb l’objectiu de millorar el benestar personal i social i prevenir problemàtiques relacionades amb la salut mental. La iniciativa es basa en metodologies vivencials i participatives que combinen neurociència, intel·ligència emocional, coaching educatiu i tècniques com el mindfulness.

El projecte ofereix formació, assessorament i seguiment al professorat per dotar-lo d’eines emocionals aplicables a l’aula, i tallers adaptats al desenvolupament evolutiu de l’alumnat per afavorir la identificació, gestió i expressió d’emocions, l’autoestima i la resiliència. S’implementa en centres escolars —especialment en contextos vulnerables—, serveis socials i centres cívics, amb una alta participació. L’avaluació mostra una valoració positiva general, tot i que s’identifica la necessitat d’ampliar recursos per donar resposta a tota la demanda.