Dijous 2 – 10h. Presentacions orals en format panell

Eix 1: Educació disruptiva per l'abandonament zero

Sala gran d'Atrium Viladecans

Dinamitzada per Rosalina Alcalde, Directora de la Plataforma Zero Abandonament – Fundació Bofill

A càrrec de: Fina Pidelaserra, coordinadora de l’àmbit social del Pla de Barris

Programa adreçat a estudiants de secundària i batxillerat que resideixen en entorns vulnerables. Inicialment, es treballa la vinculació del programa amb els instituts públics, l’alumnat i les famílies. En una segona fase, es pretén facilitar i acompanyar el noi o la noia en el camí cap a la universitat, des del moment de les proves d’accés a la universitat (PAU) fins a la seva matrícula i accés. Aquest suport vol garantir que, per motius econòmics de les famílies, la bretxa digital, la manca d’informació sobre les possibilitats de beca i la dificultat per accedir-hi no suposin, en cap cas, un obstacle en l’accés i la permanència a l’educació superior. Es fa un seguiment dels estudis de grau i universitaris de cada jove per assegurar-ne la continuïtat, alhora que aquests comparteixen experiències de motivació amb els instituts vinculats al programa. Finalment, quan acaben els estudis, se’ls acompanya en la recerca de feina.

En el programa hi estan implicats 4 districtes, 7 barris, 9 instituts, les 4 universitats públiques de Barcelona i la Universitat Oberta, els Centres de Serveis Socials corresponents a aquests territoris, el Consorci d’Educació de Barcelona, el Departament de Ciència i Universitats de l’Ajuntament, Barcelona Activa, les dues entitats gestores i el Pla de Barris, que, a través de diferents grups, fan el seguiment del programa i prenen decisions de manera col·legiada.

A càrrec de: Persona a concretar de l’Ajuntament de Girona

Des de la seva adhesió a la Carta de Ciutats Educadores i al Pacte contra la Segregació Escolar, Girona ha desenvolupat polítiques públiques centrades en l’equitat educativa. En aquest marc neix el programa Nexes, impulsat per l’Ajuntament per vincular centres educatius d’alta complexitat amb entitats culturals, científiques o socials. Durant el curs 2024-2025 es desenvolupen sis projectes, cinc dels quals en barris amb alta vulnerabilitat social. L’objectiu és fomentar l’èxit educatiu, enriquir el currículum amb projectes innovadors i generar noves motivacions per a l’alumnat. Aquests projectes, com Fem Cinema o Arquitectes a l’aula, abasten disciplines com la música, l’art, el cinema o les STEAM, i es desenvolupen gràcies a la col·laboració entre docents i professionals externs, generant aprenentatges compartits i afavorint el vincle escolar.

A càrrec de: equip de la Gerència de Serveis Educatius de la Diputació de Barcelona

El projecte «Transitar, orientar-se en un món canviant» de la Diputació de Barcelona és una iniciativa per prevenir l’abandonament escolar prematur, que posa al centre l’orientació educativa i professional al llarg de la vida. Dins del projecte, els Recursos d’Orientació en línia són un banc innovador de materials pensat per a tècnics municipals i agents orientadors.

Explicarem com utilitzar aquests recursos com a eina d’autoconeixement per a totes les persones. Presentarem propostes d’activitats i recomanacions de continguts per a l’acompanyament, que es poden fer servir de manera individual o també grupal en sessions d’orientació, tutories, entre altres. Tots els materials estan organitzats per temàtiques clau i inclouen una gran varietat de formats: activitats, vídeos, llibres, música, pel·lícules i molt més.

A càrrec de: Mayte Bautista Rodríguez, tècnica de Prevenció de l’Absentisme i Abandonament Escolar, Secció Socioeducativa, Regidoria d’Educació, Ajuntament de Lleida

El projecte de mentoria socioeducativa de Lleida neix com a resposta a la vulnerabilitat emocional i educativa d’adolescents amb risc d’abandonament escolar. A través d’una relació 1×1 entre mentors voluntaris i alumnat d’ESO (de 1r a 4t), s’ofereix acompanyament, reforç emocional i orientació. L’experiència promou l’autoestima, l’interès per l’aprenentatge i el descobriment de recursos educatius i culturals de la ciutat (museus, biblioteques, campus universitari, Oficina Jove, etc.). Les activitats són diverses i contextualitzades, amb participació activa de les famílies. Es potencia un vincle positiu que enforteix la motivació i projecta expectatives realistes i positives cap al futur acadèmic i personal.

Eix 2: Lideratge de les xarxes municipals per l'abandonament zero

Sala petita d'Atrium Viladecans

Dinamitzada per Neus Gómez, Tècnica assessora en FP i postobligatòria, Diputació de Barcelona

A càrrec de: Ana Belén Gómez Laredo, orientadora comunitària

L’Estratègia Local contra l’Abandonament Escolar Prematur (AEP) sorgeix de la necessitat d’abordar aquest repte educatiu amb el compromís i la coresponsabilitat dels agents educadors del territori. L’Estratègia impulsa l’adhesió d’institucions, centres educatius i entitats socials per convertir-se en agents actius de la lluita contra l’AEP. L’element més destacat de l’estratègia és l’elaboració, durant el curs 2017-2018, de l’estudi “Abandonament Escolar Prematur a Santa Coloma de Gramenet. On som i cap a on anem?”, del qual se’n desprenen les mancances i necessitats que incideixen en la taxa d’AEP.

L’estudi recull un diagnòstic de la situació sobre l’AEP i una proposta d’accions concretes organitzades en cinc eixos d’intervenció per garantir:

  • Eix 1. Les condicions materials perquè els i les joves puguin desenvolupar les seves trajectòries educatives amb èxit.

  • Eix 2. La prevenció, detecció i acompanyament dels i les joves en l’àmbit de la salut.

  • Eix 3. Que els centres disposin de les condicions necessàries per possibilitar una educació de qualitat i des d’una perspectiva d’equitat.

  • Eix 4. La vinculació i l’aprenentatge dels i les joves de la ciutat en el seu pas per l’ensenyament obligatori.

  • Eix 5. Estratègies que afavoreixin la continuïtat formativa dels i les joves de la ciutat, impulsant passarel·les entre les diferents etapes i modalitats del sistema educatiu.

Des del 2019 s’han executat diverses actuacions i projectes dissenyats des de diferents àmbits: infància, joventut, educació, promoció econòmica, esports, convivència i drets socials, entre altres.

A càrrec de: Irene Reus Cazorla, tinenta d’alcalde, presidenta de l’àmbit de sostenibilitat social i serveis a la ciutadania, regidora d’Educació

La Missió Abandonament Escolar 0 de Viladecans és una iniciativa transformadora que busca erradicar completament l’abandonament escolar abans del 2030. Inspirada en un enfocament d’“Educació 360”, entén l’aprenentatge com un procés integral que va més enllà de les aules i aposta per l’equitat, l’anticipació i l’acompanyament personalitzat. Aquesta missió forma part de l’Estratègia Viladecans 2030 i aspira a garantir que tots els joves nascuts a partir del 2015 completin, com a mínim, estudis postobligatoris l’any 2030, mitjançant una xarxa de suport que involucra escoles, famílies, serveis socials, empreses i comunitat.

Amb una governança basada en la col·laboració entre administració pública, teixit empresarial, l’acadèmia i la ciutadania —la quàdruple hèlix—, la missió utilitza metodologies innovadores i orientades per dades per detectar riscos, impulsar accions concretes i adaptar solucions a la complexitat del repte. Més de 45 organitzacions ja formen part d’aquesta aliança, que posiciona Viladecans com a ciutat referent en la lluita contra l’abandonament escolar i en la construcció d’un ecosistema educatiu més just, inclusiu i resilient.

Actualment, s’ha creat la plataforma Alia’t, la comunitat d’aprenentatge virtual de les Missions Viladecans 2030: un espai col·laboratiu, viu i participatiu que connecta totes les organitzacions aliades decidides a transformar el futur de la ciutat, i s’està elaborant un estudi sobre l’abandonament escolar prematur al municipi.

A càrrec de: Silvia Amer Alorda, tècnica educativa de l’Ajuntament de Binissalem, i Maria Antonia Caravaca Izquierdo, educadora social de l’Ajuntament de Binissalem

Comissió municipal interdepartamental d’educació, salut i serveis socials amb un reglament específic i aprovació en Ple Municipal. Aquest òrgan es crea amb la finalitat de compartir informació i coneixement entre els tres sectors implicats per construir un model comú d’actuació integral i comunitària amb la població infantojuvenil. A la comissió també s’hi han generat programes, projectes i actuacions de prevenció de l’absentisme escolar i d’altres situacions de risc a partir de necessitats detectades.

Es treballen aspectes de prevenció relacionats amb hàbits saludables, educació viària, prevenció del consum de drogues, educació afectivosexual, mal ús de les TIC o assetjament escolar. Inclou formació a famílies i professorat. És una experiència premiada en la modalitat de prevenció i actuació davant l’absentisme escolar en municipis de menys de 20.000 habitants del IV Concurs de bones pràctiques municipals convocat per la FEMP i el Ministeri d’Educació i Formació Professional.

A càrrec de: persona per concretar

La situació d’exclusió que suposa el nucli de barraques de la Cañada Real i la quantitat de menors que hi viuen obliga les administracions a implantar mesures de protecció i compensació que s’estableixen en el Pacte Regional de la Cañada Real, que és actualment el major nucli de barraquisme i exclusió social de l’Estat espanyol.

Existeix una taula de coordinació entre els equips dels Comissionats de la Cañada Real de la Comunitat de Madrid, l’Ajuntament de Madrid i l’Ajuntament de Rivas, on s’analitzen les prioritats d’intervenció amb la població afectada. També hi ha habilitada una taula de seguiment i avaluació que es reuneix a l’inici i al final del curs escolar i on s’analitzen totes les dades d’interès educatiu de tota la població de la Cañada Real escolaritzada a la xarxa de centres públics. En aquesta taula hi participen les direccions d’àrea territorial i les inspeccions educatives responsables d’emetre els informes d’avaluació i seguiment.

El principal punt fort és que s’ha passat de tenir població sense escolaritzar a les zones de barraques de la Cañada a tenir un 100% de població escolaritzada.

Eix 3: Avaluació 360º per a l’abandonament zero

Sala d’actes de l’Ateneu de Cultura Popular Can Batllori

Dinamitzada per Juan Antonio Aguilar, cocreador de FP INNOVACIÓN i professor expert en Formació Professional – Universitat de Màlaga

A càrrec de: Sr. Xavier Garcés Trillo, alcalde de Barberà del Vallès

Aquest projecte, iniciat l’any 2022, fa el seguiment i acompanyament de l’alumnat que inicia estudis de cicles formatius de grau mitjà i els abandona. Des d’aquest observatori es treballa per promocions de dos cursos escolars, seqüenciat en tres fases: una de preparació i presentació del projecte, una segona d’intervenció i seguiment, i una última d’avaluació i impacte.

Es destaca la importància de fer un seguiment immediat dels casos d’abandonament escolar en aquesta etapa postobligatòria, l’orientació personalitzada i la revinculació amb un nou recurs formatiu.

Cal destacar el lideratge de l’Ajuntament que, a proposta de la Comissió Mixta per a l’Èxit Educatiu —composta per tota la comunitat educativa—, dissenya un projecte que ajuda a identificar les causes que motiven aquest abandonament en la formació professional de grau mitjà. També és innovadora l’elaboració d’un informe final de cada promoció amb dades i indicadors que permeten reflexionar i debatre sobre processos de millora en l’orientació per afavorir l’èxit educatiu.

A càrrec de: persona per concretar

El Projecte Brúixola és una iniciativa socioeducativa adreçada a acompanyar l’alumnat en la seva transició de l’educació primària a la secundària a l’Institut Ridaura, ubicat a Castell-Platja d’Aro. Impulsat pels serveis de joventut i serveis socials municipals, aquest projecte busca detectar de manera precoç possibles situacions de vulnerabilitat, promoure la cohesió de grup i fomentar el benestar emocional i personal dels estudiants durant el seu primer any d’ESO.

A través de quatre sessions temàtiques a l’any, amb un enfocament lúdic i participatiu, l’alumnat treballa competències com l’autoestima, la resolució de conflictes i la motivació personal, guiats per una narrativa simbòlica: “Bru i la brúixola”.

A més de les sessions, s’integra una perspectiva preventiva i comunitària, i s’hi vinculen els aprenentatges amb l’experiència quotidiana de l’alumnat. El projecte ha tingut un impacte positiu, reforçant vincles amb professionals de referència, i ha aportat millores concretes a l’entorn educatiu segons les opinions recollides del mateix alumnat.

A càrrec de: Cristina Molins Ferran, tècnica d’intervenció i dinamització comunitària de la Secció de Planificació i Escolarització del Servei d’Educació

El projecte EduVincles, desenvolupat a Sabadell en el marc del programa europeu RESL.eu, busca reduir l’abandonament escolar prematur (AEP), que afecta el 14% dels joves catalans d’entre 18 i 24 anys. Se centra en l’aplicació de l’eina SASAT, un qüestionari que permet detectar factors de risc com el baix suport familiar o docent, la manca de vinculació amb el centre educatiu i unes baixes expectatives de futur. L’objectiu és intervenir a temps amb accions personalitzades que reforcin la permanència escolar.

La iniciativa s’implementa en quatre instituts públics d’alta complexitat de Sabadell, abastant més de 2.600 alumnes de 2n d’ESO. A partir dels resultats del SASAT, es generen informes individuals i grupals que orienten el professorat en la presa de decisions pedagògiques i en les tutories.

S’espera que aquesta intervenció contribueixi a reduir els índexs d’AEP en els pròxims cursos, millorant la resposta educativa davant el risc d’exclusió social juvenil.

Eix 4: Hubs educatius del futur per a l’abandonament zero

Sala Play de Can Xic

Dinamitzada per: Jaume Funes, psicòleg, educador i periodista. Expert en adolescència i fracàs escolar

A càrrec de: Mar Gargori Reverter, cap del Negociat de Joventut

El projecte Escola de Segona Oportunitat, impulsat per l’Ajuntament de Castelló de la Plana, es desenvolupa al Casal Jove del Grau, i està dirigit a joves d’entre 16 i 29 anys. En un entorn marcat per la diversitat social i cultural, el programa busca la inclusió educativa i laboral de joves en situació de vulnerabilitat, oferint itineraris personalitzats.

Mitjançant sessions individuals i grupals, es treballen competències digitals, habilitats per a la recerca de feina i preparació per obtenir el títol de l’ESO o accedir a la Formació Professional.

Es connecta els joves amb el mercat laboral del territori, caracteritzat per sectors com la pesca i el transport marítim. També es promou l’autocura, la igualtat de gènere i la consciència mediambiental. Aquesta iniciativa actua com a pont entre formació i ocupació, en una zona amb necessitats específiques dins del municipi de Castelló de la Plana (180.379 habitants).

A càrrec de: Mercè Chacón Delgado, directora d’Educació, Infància i Joventut

“Sumant Oportunitats” és un espai que agrupa un conjunt d’iniciatives per combatre l’abandonament escolar prematur a Granollers. Creat l’any 2009 amb un espai físic de referència anomenat Centre Vallès, des d’on es coordinen accions per facilitar itineraris educatius i laborals a joves, sent l’AEP (Abandonament Escolar Prematur) un dels principals indicadors d’exclusió social en la transició a la vida adulta.

Les accions es divideixen en quatre blocs:

  • Recollida de dades (observatori)

  • Prevenció (serveis d’orientació, projectes escolars)

  • Intervenció o compensació (PFI, Escola d’Adults, cursos per a joves sense ESO)

  • Coordinació entre agents públics i privats sota el Consell de la FP i l’Ocupació

L’objectiu és oferir el màxim nombre d’oportunitats formatives possibles i donar resposta a la diversitat de perfils juvenils. Entre els punts forts destaquen la trajectòria consolidada, la coordinació entre recursos i el treball conjunt sota un paraigua institucional.

A càrrec de: Clara Moreno Andreu, tècnica d’innovació educativa

El projecte SmartClassroom va néixer l’any 2017 a partir d’una experiència pilot a l’Escola Miquel Martí i Pol de Viladecans dins el programa RecerCaixa. Aquesta iniciativa investigava com dissenyar entorns d’aprenentatge innovadors i flexibles, promovent la transformació física de l’aula tenint en compte les dimensions ambiental, pedagògica i digital.

Després del seu èxit inicial, l’Ajuntament va decidir estendre el projecte a les onze escoles públiques de primària de la ciutat, i més tard a tres concertades, arribant així a prop del 90% de l’alumnat del municipi.

El procés es va basar en el codisseny participatiu amb docents, alumnat i famílies, acompanyats per l’equip investigador, i va culminar amb la creació d’aules intel·ligents adaptades a cada centre educatiu. Cada aula és diferent i adaptada a les necessitats pròpies del centre.

Aquestes aules integren millores ambientals, pedagògiques i digitals per afavorir un aprenentatge més actiu, inclusiu i significatiu. La implementació va incloure reformes, compra de mobiliari, formació docent i una avaluació d’impacte molt positiva, amb alts nivells de satisfacció i millora del clima d’aula.

El projecte destaca per l’enfocament municipal escalable, la mirada integral sobre l’espai educatiu i la implicació de tota la comunitat escolar. Actualment està en pausa, a l’espera d’una segona fase que permeti transformar una segona aula a cada centre.

A càrrec de: Anna Reina Piñero, tècnica d’educació de la Secció de Planificació i Escolarització del Servei d’Educació

Sbd Fira Pro és un recurs temporal anual al servei de l’orientació acadèmica i professional que se celebra des de 2017 en un recinte firal municipal de 4.000 m², i que actualment compta amb més de 8.000 assistents en quatre dies.

L’esdeveniment s’organitza al voltant dels següents eixos d’activitat:

  • Ponències d’interès general

  • Conferències sectorials de comerç i restauració, indústria, serveis a les persones, serveis a les empreses, digital, sostenibilitat, i arts i disseny

  • Espai vivencial amb demostracions de centres formatius i empreses

  • Estands de centres formatius, empreses i altres agents socials

  • Itinerari d’activitats interactives

  • Espai de tallers de millora de l’ocupabilitat i tècniques de recerca de feina

  • Possibilitat de concertar entrevistes de treball i punts d’orientació personalitzada vinculats amb els serveis locals d’orientació juvenil i ocupació

L’Ajuntament ha estat l’impulsor d’una estratègia d’orientació i treball en xarxa en la qual participen:

  • 14 municipis i centres formatius de l’àmbit d’influència econòmica i de mobilitat

  • Agents empresarials (CIESC, PIMEC, gremis sectorials)

  • Empreses col·laboradores

  • Agents socials (CCOO, UGT)

  • Institucions supramunicipals (Diputació de Barcelona, Departaments d’Educació i Servei d’Ocupació SOC, i l’Agència FPCAT de la Generalitat de Catalunya)

  • Diversos departaments municipals (Juventut, Promoció Econòmica i Educació)