Dijous 2 – 16:30h. Presentacions orals en format panell + Àgora experiències (Córner)
Presentacions Orals en format panell – Temàtica: propostes fora escola
Sala gran d'Atrium Viladecans
Dinamitzada per Maria Truñó, Directora de l'Aliança Educació 360
A càrrec de: Xènia Bagué Miracle, mediadora cultural dels Programes de Cultura i Educació de Pla de Barris
El programa ‘EXTRA! EXTRA!’ ofereix activitats gratuïtes artístiques, culturals, científiques i tecnològiques per a infants i adolescents de 6 a 14 anys, fora de l’horari lectiu. Es duu a terme en centres educatius i equipaments municipals de barris de Barcelona amb menor oferta extraescolar, detectats a través d’un diagnòstic previ. La iniciativa forma part del ‘Pla de Barris’, impulsat per l’Ajuntament per reduir desigualtats socials i educatives. Les activitats s’organitzen d’octubre a maig, amb grups reduïts, i es dissenyen en coordinació amb centres educatius, famílies i agents de l’entorn. Es busca generar itineraris de continuïtat en l’aprenentatge, fomentar la participació comunitària i garantir l’accés equitatiu a una educació cultural i científica de qualitat.
A càrrec de: Asier Manero Oliva, Tècnic en animació sociocultural d’un centre BIZAN, i Nieves Delgado Fontaneda, impulsora i participant del projecte.
Des del 2021, als centres BIZAN San Martín i BIZAN Txagorritxu de Vitòria-Gasteiz, es desenvolupa una experiència intergeneracional en la qual persones grans, després de la seva jubilació i amb més disponibilitat de temps, proposen oferir suport escolar a infants en situació de vulnerabilitat social o amb necessitats educatives. BIZAN és una xarxa de 17 centres municipals que promouen l’envelliment actiu i forma part del Departament de Polítiques Socials de l’Ajuntament.
Aquesta proposta es coordina amb dos centres educatius, programes socials de la ciutat i amb la col·laboració d’alumnat de Batxillerat i universitari. L’activitat es duu a terme en espais dels centres de gent gran adjacents als centres escolars i consisteix en sessions setmanals d’una hora i mitja amb tres grups d’uns vuit nens i nenes cadascun, on les persones grans lideren el suport escolar amb l’acompanyament de tècnics d’animació sociocultural. Les sessions combinen una acollida inicial amb berenar i relació informal i un temps de suport escolar adaptat a les necessitats individuals, amb una dinàmica flexible i activitats comunitàries puntuals. L’alumnat és seleccionat pels equips docents en coordinació amb els serveis socials, i l’activitat es desenvolupa d’octubre a maig, amb una avaluació final al juny i formació a persones col·laboradores entre juliol i octubre. Entre els seus objectius destaquen la promoció de la generativitat, la interacció intergeneracional, el reforç del sentit de pertinença de l’alumnat i la compensació de desigualtats educatives i socials. L’avaluació demostra millores en la implicació acadèmica i emocional de l’alumnat, que percep l’espai com a segur i valuós, i reforça el lideratge i la satisfacció de les persones grans. El projecte es valora positivament pel seu caràcter inclusiu, replicable i el seu impacte comunitari.
A càrrec de: Toni Rodríguez Galian, Regidor de Desenvolupament Econòmic, i Anna Monterde Fernández, Cap de secció d’Orientació i Intermediació laboral.
El projecte neix d’una doble necessitat: les empreses del territori necessitaven aprenents i no en trobaven, i els centres educatius demanaven alternatives per aconseguir motivació i alguns canvis actitudinals en joves de l’ESO susceptibles d’abandonament escolar prematur.
La clau del paper de l’administració local en aquest projecte no ha estat només detectar les necessitats, buscar recursos, crear-los i desenvolupar-los, sinó mantenir-los i millorar-los, i crear una xarxa viva entre els centres d’ESO locals i el Centre Metal·lúrgic, el Gremi d’Instal·ladors i Electricistes, el Gremi de Fusters, el Gremi de Tallers de Reparació de Vehicles, el Gremi de Forners i el centre tecnològic Eurecat, entre d’altres.
A la pràctica, s’ofereix a tots els centres d’educació secundària públics i als específics d’educació especial de la ciutat. Cada centre hi participa amb un grup d’alumnat que ha seleccionat. Des d’octubre a juny, cadascun d’ells desenvolupa 8 tallers diferents, amb un total de 77 hores, i una activitat d’orientació centrada en l’autoconeixement competencial. Cada grup té assignat un dia de la setmana durant tot el curs escolar i en horari lectiu.
És un projecte que destaca perquè motiva l’aprenentatge de professions en alumnat de segon cicle de l’ESO que presenten dificultats d’aprenentatge, desmotivació, risc d’absentisme acadèmic i que necessiten actuacions individualitzades i adaptacions substancials del currículum acadèmic perquè puguin assolir els objectius generals de l’etapa. També impulsa la col·laboració empresarial en l’àmbit acadèmic mitjançant una clara col·laboració publicoprivada.
Aquest projecte ha estat guardonat amb el Premi Educaweb d’Orientació Acadèmica i Professional, per fomentar la creativitat en el disseny de propostes d’orientació professional.
A càrrec de: Mercè Farrés Moré – Tècnica coordinadora Pla Educatiu d’Entorn de Vic.
El projecte Som Aquí forma part dels programes d’acollida i acompanyament a persones joves nouvingudes a la ciutat des d’una perspectiva integral i posant èmfasi en l’aprenentatge de la llengua catalana. Té dos moments d’actuació: d’una banda, d’octubre a juny (durant el curs escolar) i, de l’altra, els mesos d’estiu, moment en què es dona l’oportunitat a aquest col·lectiu d’aprendre la llengua d’una manera més lúdica. Durant el curs, la participació en el projecte s’adapta a la matrícula viva, ja que es van incorporant al programa tots els joves que arriben a la ciutat.
Des del projecte es treballa amb una mirada global, no només perquè millorin l’aprenentatge de la llengua catalana, sinó perquè coneguin altres joves, que participin d’espais de la ciutat fora de l’entorn educatiu i coneguin les oportunitats educatives i laborals que tenen. També valoren la importància de l’acompanyament emocional, que és imprescindible, en ser joves que no han escollit el seu viatge migratori, motiu que els dificulta el seu procés d’aprenentatge de la llengua i la seva socialització.
Es tracta d’un projecte compartit amb diferents serveis de la ciutat: l’Oficina Municipal d’Acollida, el Departament d’Educació de l’Ajuntament, el Vicjove i l’equip de Medi Obert, així com els referents dels centres educatius.
A càrrec de: Mar Gargori Reverter, Cap del Negociat de Joventut.
L’Espai Jove és una iniciativa que té com a objectiu oferir un espai de referència per a adolescents d’entre 12 i 17 anys. La seva finalitat és proporcionar alternatives educatives i de lleure fora de l’horari lectiu, fomentant la participació dels joves i promovent estils de vida saludables, així com la prevenció de conductes de risc.
El projecte es desenvolupa al Casal Jove del Grau de Castelló, de dilluns a divendres a la tarda, i ofereix una programació mensual de tallers gratuïts i activitats adaptades a les necessitats i interessos del grup. Aquestes inclouen propostes culturals, tecnològiques, esportives i de desenvolupament personal.
La metodologia es basa en el treball en equip, l’autonomia i l’autoorganització, incentivant que els joves assumeixin responsabilitats i participin en la presa de decisions de manera consensuada, amb l’acompanyament de l’equip tècnic. S’entén la participació juvenil com un procés formatiu que prepara per a la vida adulta, a través d’una seqüència que va des d’assistir i opinar fins a proposar i realitzar.
Des de la seva posada en marxa, l’Espai Jove registra una mitjana de 15 participants diaris, amb major afluència els caps de setmana. Es destaca la cohesió del grup, l’ambient positiu i el compromís dels joves en totes les fases del projecte, des de la planificació fins a l’avaluació.
Àgora experiències 1 (Còrner)
Darrera sala petita Atrium
A càrrec de: Carlos Jareño Contreras, Tècnic d’Educació Ajuntament d’Alcázar de San Juan.
El Programa Local de Prevenció, Seguiment i Control de l’Absentisme, aprovat pel Ple municipal el 2023, estableix com a àmbit d’actuació la població que es troba en edat d’escolarització obligatòria, compresa entre els 6 i els 16 anys. A més, s’amplia al grup d’edat susceptible de ser escolaritzat en el Segon Cicle d’Educació Infantil, comprès entre els 3 i els 5 anys, com a línia estratègica de caràcter preventiu clau en el tractament de l’absentisme.
S’estableix, amb el lideratge de la regidoria d’educació, una coordinació entre diferents agents: centres educatius, serveis socials, departament d’educació, policia local i famílies.
Destaca un procediment i protocols ben definits, comissions de seguiment i avaluació i mesures concretes d’actuació de prevenció i adaptació.
A càrrec de: Antonio José Martínez Martínez, Oficial de la Policia Local, Unitat d’Agent Tutor.
A càrrec de:
El projecte de dinamització de la lectura cerca fomentar l’hàbit lector en la infància, tot ressaltant la diversitat cultural i lingüística de l’entorn i enfortint la interacció en la comunitat educativa. Està alineat amb els ODS 4 i 10, i amb el Pla Educatiu d’Entorn, per promoure l’èxit escolar. A Catalunya, un preocupant 25,2% de l’alumnat de 6è de primària té un nivell baix de comprensió lectora, fet que incrementa el risc de fracàs escolar. Informes com PISA i PIRLS evidencien un rendiment lector inferior al de la mitjana espanyola i europea. En resposta, es proposa una intervenció des de les biblioteques escolars com a eina estratègica per millorar la comprensió lectora i reduir desigualtats educatives.
A càrrec de: Mayte Bautista Rodríguez, tècnica de Prevenció d’Absentisme i Abandonament Escolar, Secció Socioeducativa, Regidoria d’Educació, Ajuntament de Lleida.
El projecte Referèxit s’adreça a alumnat de 6è de primària en barris vulnerables, amb l’objectiu de prevenir l’abandonament escolar en la transició a secundària. A través del testimoni de joves referents del mateix entorn, es fomenta la motivació, l’interès pels estudis i la identificació amb models d’èxit educatiu reals, desmuntant estereotips socials i culturals. Es treballa en xarxa amb centres, famílies i entitats per generar expectatives positives, millorar la vinculació escolar i acompanyar emocionalment alumnat i famílies en aquest moment clau. La iniciativa aposta per la inclusió, la diversitat cultural i el creixement personal.
Àgora d'experiències 2 (Córner)
Biblioteca
A càrrec de: Laia Casado Rodríguez, tècnica d’absentisme.
L’any 2002, la Xarxa Local de Transició Escola-Treball de Viladecans va identificar l’absentisme escolar com un problema prioritari que afectava el rendiment acadèmic i la cohesió social. Amb l’objectiu de millorar l’escolarització i promoure la inclusió educativa, l’any 2005 es va iniciar el Projecte de Prevenció de l’Absentisme Escolar en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat.
Aquest projecte es va implementar en tots els centres de secundària públics i concertats durant el curs 2006-2007. Per garantir l’efectivitat, els departaments de Serveis Socials i Educació de l’Ajuntament de Viladecans, juntament amb la Generalitat de Catalunya, van crear un document marc que definís estratègies i eines comunes per abordar l’absentisme. Es van establir mecanismes de coordinació entre els centres educatius i els serveis involucrats, promovent un enfocament integral per assegurar l’assistència escolar i prevenir l’abandonament educatiu.
A càrrec de:
Aquest programa es materialitza en un Centre Psicopedagògic Municipal que treballa amb l’alumnat de 1r d’Educació Primària i 1r d’ESO escolaritzat als centres públics de la localitat, ja que aquestes són etapes educatives de transició clau.
Es duu a terme una valoració emocional de la població escolar en moments clau del desenvolupament, amb l’objectiu de detectar precoçment indicadors de risc i possibles dificultats evolutives, socials, educatives, familiars o emocionals.
A càrrec de: Celia Vilar Pascual, Unitat de Programació educativa, Servei d’Educació.
L’IES Pablo Gargallo de Saragossa, ubicat al barri de San José, desenvolupa un projecte global per combatre l’absentisme escolar i promoure l’èxit educatiu de l’alumnat més vulnerable, especialment del Cicle Formatiu de Grau Bàsic d’Agrojardineria. Aquest projecte parteix d’una realitat complexa marcada per la desmotivació, l’exclusió i la manca d’expectatives, i aposta per una metodologia basada en l’aprenentatge i servei, amb projectes reals i cooperatius vinculats a la millora dels espais verds de la ciutat.
La iniciativa connecta l’àmbit educatiu amb el teixit comunitari i institucional del barri, implicant entitats socials, serveis municipals i les famílies en un procés compartit de prevenció de l’absentisme i acompanyament socioeducatiu. Mitjançant el model EQUIPO (Empatia, Qualitat humana, Unitat, Igualtat, Proactivitat i Organització), es fomenta el desenvolupament personal, social i professional de l’alumnat, reforçant les competències emocionals i laborals en un entorn significatiu.
Els resultats mostren una millora notable de l’assistència, la continuïtat formativa i l’autoestima de l’alumnat, així com una ampliació de la xarxa de col·laboració entre centres educatius i entitats del territori. El projecte, reconegut com a bona pràctica municipal, es projecta cap a nous reptes com Erasmus internacional i l’organització del Festival per la Diversitat 2025, consolidant-se com una referència educativa i comunitària.
A càrrec de: Montserrat Retuerta de Lara, psicòloga del Departament de Programes Educatius de l’Ajuntament de Madrid.
El projecte “Promoció de les escolaritzacions a Cañada Real” és una iniciativa preventiva dins del Programa de Prevenció i Control de l’Absentisme Escolar de l’Ajuntament de Madrid, desenvolupada en col·laboració amb la Comunitat de Madrid. Des del curs 2021/22, el projecte se centra a facilitar i acompanyar els processos d’escolarització de nens i nenes del Sector 6 de la Cañada Real Galiana, una zona caracteritzada per una alta vulnerabilitat social, aïllament geogràfic i una població diversa (espanyols gitanos, marroquins, romanesos, entre d’altres). L’objectiu principal és fomentar l’assistència regular al centre educatiu i promoure en les famílies el valor de l’educació com a via de millora social.
La metodologia es basa en intervencions socioeducatives grupals adaptades al context, com sessions de promoció de l’escolarització, suport per emplenar matrícules i tallers de regulació emocional. Aquestes activitats es desenvolupen en coordinació amb entitats socials del territori (Associació Barró, Creu Roja, ASPA, etc.) i busquen trencar barreres culturals, administratives i emocionals que dificulten l’escolarització.
En el curs 2023/24 hi van participar 149 persones adultes i el 59% de les famílies participants va presentar la sol·licitud d’escolarització. La proximitat territorial, la coordinació interinstitucional i l’enfocament preventiu són claus en el seu impacte, tot i que s’assenyala la necessitat d’estendre el projecte a altres sectors de la Cañada i reforçar estratègies específiques per augmentar la implicació de les famílies gitanes.
Àgora d'experiències 3 (Córner)
Terrat de Can Xic
A càrrec de: Mònica Ribera i Ribes, tècnica d’Educació de l’Ajuntament de Sant Adrià i directora de l’Escola d’Oportunitats de Sant Adrià, i persona a concretar.
La Taula Jove de La Mina neix amb la finalitat de reduir l’abandonament escolar prematur en aquest barri. Convocada des de l’Ajuntament de Sant Adrià, reuneix tots els agents públics i privats que intervenen amb els adolescents i joves del territori: Serveis Socials, Regidoria d’Educació, Educadors de Medi Obert, Servei d’Orientació Municipal (SOAC), Acompanyament de joves (Model SIS), UEC, Ocell de Foc, Escola d’Oportunitats, Joventut Esportiva, Espai Jove, Casal Cívic, Orientadora del Departament d’Educació, Tècnica de Benestar Emocional CAP i Centre Cultural Gitano.
La seva finalitat és dur a terme una tasca de detecció i acompanyament dels joves perquè puguin seguir trajectòries personals exitoses, tant si segueixen itineraris formatius com laborals.
Atès que es tracta d’un barri que presenta una alta complexitat social i un alt percentatge d’abandonament escolar prematur (22%), es fan visites domiciliàries (projecte de Medi Obert). Cada any es creuen dades del padró dels joves que finalitzen la formació obligatòria amb les dades procedents del Departament d’Educació de la Generalitat, fet que permet detectar els joves que han abandonat prematurament i seguir els itineraris formatius de la resta. D’aquesta manera s’aconsegueix realitzar un seguiment de tots ells. És prioritària l’orientació perquè reprenguin l’itinerari formatiu interromput o realitzar un acompanyament en l’entrada al món del treball, sense deixar de banda altres aspectes com l’oferta d’activitats esportives o de temps lliure, l’acompanyament del malestar psicològic i el suport a necessitats bàsiques detectades no cobertes.
A càrrec de: Elisa Cremades Verdú, psicòloga del departament d’educació de l’Ajuntament d’Ibi.
El programa busca abordar una situació que el sistema educatiu no té prevista de manera reglada: què fer quan un alumne ha estat expulsat de l’institut, en l’etapa d’ESO. L’objectiu principal és que l’alumnat sancionat amb una expulsió tingui una atenció personalitzada durant aquest temps i reduir els problemes de convivència al centre educatiu. El municipi ofereix un programa matinal al Centre Social Polivalent.
El programa està coordinat pels departaments municipals d’Educació, Joventut i Serveis Socials de l’Ajuntament, sempre en col·laboració amb els centres educatius i les famílies.
El vessant educatiu de l’experiència és fonamental i busca que els alumnes no perdin continguts curriculars durant el període d’expulsió. Per a això, es treballa en el suport i reforç en destreses acadèmiques, utilitzant les propostes marcades des del mateix centre escolar. Es posa èmfasi en les matèries amb major dificultat per a l’alumnat i es reforcen habilitats instrumentals com la lectura, l’escriptura, l’ortografia, la comprensió i l’expressió. A més, es fomenta l’adquisició d’hàbits d’estudi. El programa també inclou activitats de suport psicopedagògic, que busquen reflexionar amb l’alumnat sobre les seves actuacions i conseqüències, proposar estratègies per prevenir conflictes, promoure l’autoconeixement i l’autoestima, ensenyar habilitats de comunicació, autocontrol i resolució de problemes, i conscienciar sobre la necessitat de formació i estudi. Es dona suport a l’orientació personal i professional realitzada al centre educatiu i s’informa l’institut sobre l’assistència i participació de l’alumnat, suggerint mesures per a la seva tornada, prevenint l’abandonament escolar.
A càrrec de: José Vicente Salicio Párraga, tècnic de gestió educativa de la Regidoria d’Educació, Infància i Joventut.
El Fons de Compensació Educativa és un instrument de finançament de l’Educació Pública consistent en un fons destinat a la redistribució en inversió als Centres Educatius i les famílies més necessitades. Els seus recursos es distribueixen per una comissió específica entre tots els Centres Educatius del municipi amb la finalitat de corregir desequilibris econòmics entre ells i de fer efectiu el principi de solidaritat, equitat i llibertat d’elecció de centre. Totes les famílies proposades per a les bonificacions del fons han estat valorades pel personal tècnic de la regidoria de Benestar Social. Aquesta regidoria es coordina amb la regidoria d’Educació, Infància i Joventut i els 17 centres d’educació infantil i primària públics del municipi. El darrer curs 2024/2025 es van concedir ajudes a 400 famílies per un import de 279.879,00 euros.
A càrrec de: Maria València, regidora d’Educació, i Eva Reina, tècnica del programa de Diversificació Curricular (PDC).
s un programa, impulsat per l’Ajuntament de Sant Boi, que ofereix una alternativa educativa personalitzada a joves en risc d’abandonament escolar en els últims cursos de l’ESO. El seu enfocament és pràctic, flexible i comunitari, i incorpora un acompanyament integral que transcendeix l’acadèmic. Col·laboren per a la seva posada en pràctica l’Ajuntament, instituts, inspecció educativa, entitats socials i empreses locals. Destaquen els centres formatius d’àmbit pràctic, peça clau per a l’èxit del programa.
Fases del programa:
- Detecció i selecció d’alumnes: En coordinació amb els instituts i serveis d’orientació, s’identifica l’alumnat amb dificultats persistents d’aprenentatge, baixa motivació i risc de desvinculació escolar. Es valora la seva inclusió en el PDC segons criteris pedagògics i socioemocionals.
- Disseny de l’itinerari personalitzat: S’elabora un pla individualitzat que combina assignatures comunes amb activitats formatives pràctiques enfocades en competències personals. Aquest pla es revisa periòdicament per l’equip educatiu. S’empren metodologies actives com l’aprenentatge per projectes i el treball cooperatiu.
- Activitats formatives pràctiques: Abans d’iniciar, l’alumnat és entrevistat per la tècnica d’Educació referent del programa a través d’entrevistes grupals i individuals per identificar interessos i habilitats. Aquesta avaluació inicial permet adaptar l’àmbit pràctic al seu perfil, afavorint l’èxit del programa.
- Vinculació amb l’entorn: El programa inclou estades formatives en empreses locals i entitats socials, contactades i supervisades prèviament per la tècnica referent. Les tasques reals en aquests entorns permeten desenvolupar hàbits laborals, explorar vocacions i signar acords de responsabilitat sense relació laboral.
- Acompanyament educatiu i emocional: Un equip multidisciplinari realitza un seguiment proper, amb tutories personalitzades, orientació socioeducativa i contacte amb les famílies. El programa és flexible i s’adapta segons les necessitats de l’alumnat.
Àgora d'experiències 4 (Córner)
Sala Play de Can Xic
A càrrec de: Hble. Sr. Antonio Calvo López, regidor d’Educació de l’Excm. Ajuntament de Tomelloso i Sr. Lorenzo González Burillo, cap del Departament de Serveis Educatius, Joventut i Infància de l’Excm. Ajuntament de Tomelloso.
Programa iniciat l’any 2009 per contribuir a posar fi a l’absentisme escolar, que incideix de manera directa en el fracàs escolar del municipi. En aquest es recullen, a tall d’intervencions coordinades i interdisciplinàries, totes les actuacions que des de dècades enrere es duen a terme des de l’Ajuntament de Tomelloso.
Es treballa de manera coordinada amb els centres educatius des de la Comissió Tècnica d’Absentisme i la Mesa Local d’Absentisme. En l’àmbit interdepartamental el projecte s’implementa des del Departament de Serveis Socials, el Departament de Serveis Educatius, Joventut i Infància i la Policia Local.
També han dut a terme una campanya de comunicació per sensibilitzar sobre la problemàtica.
A càrrec de: Roser Latorre i Judit Vallès, tècniques de la Direcció d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona.
El gener de 2022, l’Ajuntament de Barcelona va aprovar la mesura de govern ‘Estratègia. Cap a una política de tardes en barris educadors’. El seu objectiu era garantir tardes d’activitats extraescolars accessibles, de qualitat, diverses i de proximitat als infants i adolescents de Barcelona, en un marc col·laboratiu i d’objectius compartits entre administracions i amb el teixit social. Aquesta iniciativa s’emmarca en les polítiques municipals per garantir el dret a l’educació més enllà de l’horari lectiu i reduir les desigualtats en l’accés a activitats extraescolars.
“Tardes educatives” se centra en tres eixos:
- Garantir l’accés amb equitat a les activitats extraescolars amb l’objectiu de fomentar la continuïtat i l’èxit educatiu: recursos per reduir les barreres econòmiques, informatives, administratives, logístiques i territorials d’accés.
- Reconèixer i potenciar el valor de les extraescolars: procediments per garantir i avalar la qualitat de les activitats amb sistemes d’habilitació, acompanyament i formació als agents organitzadors.
- Connectar les extraescolars amb el conjunt de l’ecosistema educatiu i cultural del territori: acompanyament i dinamització de les connexions entre agents, espais, temps i activitats per maximitzar l’impacte educatiu i sociocultural de les activitats en els infants i adolescents.
A càrrec de: Màriam Cardona Aranda, Coordinadora de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament de Quart de Poblet.
Aquesta actuació facilita una transició segura entre l’etapa de primària i secundària que promou el benestar de l’alumnat i assegura la seva continuïtat en el sistema educatiu. Tot i que el programa de transició a l’ESO està coordinat per la regidoria d’educació, es consensua i valida a la Comissió Municipal d’absentisme, òrgan de participació en el qual estan representats tots els centres educatius i departaments municipals.
Es plantegen cinc projectes des de 6è de primària fins a 1r d’ESO. Els materials que s’utilitzen es queden a l’aula de primària i hi són quan l’alumnat arriba a l’aula de 1r d’ESO. La proposta és que sigui la mateixa persona psicòloga/facilitadora qui acompanyi el grup en aquesta transició en els programes “No et ratllis: cada dia compta” i “A mi també em passa” amb l’objectiu de donar continuïtat al treball iniciat a 6è.
“No et ratllis: cada dia compta” inclou una metodologia vivencial i utilitza les arts plàstiques per escoltar les preocupacions de l’alumnat. “A mi també em passa” és un taller complementari de cinc sessions d’autoconeixement i gestió socioemocional. A més, es realitzen tres sessions amb el professorat que facilitarà la coordinació i seguiment del programa. L’“Aula Comboi” és una aula d’estudi per a alumnat vulnerable on l’alumnat aconsegueix desenvolupar tant les seves habilitats acadèmiques invertint un temps útil, i alhora aconsegueix un espai de socialització on coneix més persones amb qui entaular una relació cordial. “Despertat” dona resposta de conciliació familiar i d’acollida a l’alumnat amb dificultats d’integració en el sistema educatiu en el canvi d’etapa. A més, facilita la conciliació familiar. “Tutòria entre iguals: Pigmalió” facilita la transició de l’alumnat des de Primària a Secundària.
A càrrec de: Anna Reina Piñero, Tècnica d’educació de la Secció de Planificació i Escolarització del Servei d’Educació.
El Programa Impulsa Formació Professional i Humana de la Fundació Impulsa consisteix en la selecció d’alumnat que ha finalitzat l’ESO en un centre educatiu de la ciutat i té una clara actitud positiva davant la feina, amb capacitat d’esforç i voluntat de superació.
La beca inclou una assignació econòmica d’entre 600 € i 1400 € anuals, un ordinador, formació en competències transversals i l’acompanyament d’una persona mentora de referència, tot això durant un màxim de 4 cursos acadèmics, sempre que l’alumnat segueixi complint els requisits establerts per la fundació en un contracte privat que vincula l’alumnat i la Fundació.
En aquest sentit, la figura de la persona mentora voluntària duu a terme una tasca molt important d’orientació sobre el jove, fent un acompanyament molt proper, personalitzat, en trobades regulars, donant suport per detectar i afrontar conflictes per al seu futur formatiu i/o laboral, basant-se en la seva experiència professional i vital.
La metodologia del Programa Beques Impulsa es basa principalment en el treball que es fa fent xarxa al territori entre els joves i les seves famílies, les empreses, els mentors, les entitats, els centres educatius i les institucions per avançar cap a una societat més justa i cohesionada.
A càrrec de: Lali Quinto Vallès, cap d’Unitat de Cultura, Tradicions i Educació.
El municipi el defineix com una nova forma d’acompanyament i suport escolar. Es tracta d’un recurs complementari a l’escola, personalitzat i adaptat al nivell i ritme d’aprenentatge de cada alumne/a que, per una banda, reforça els aprenentatges que es fan al centre educatiu, i per l’altra treballa perquè l’alumnat entengui la connexió que hi ha entre els aprenentatges escolars i la vida i, per tant, vegin la utilitat d’aquests aprenentatges per al dia a dia. No és un reforç escolar, sinó un acompanyament integral de nens i adolescents.
El Projecte va dirigit a l’alumnat dels centres públics del municipi de les etapes de primària i secundària. L’alumnat de primària treballa al seu centre escolar, mentre que el de secundària ho fa en un equipament municipal de més fàcil accés que l’institut, situat al nucli de Castell d’Aro i amb un alt percentatge d’alumnes transportat en horari escolar.
S’impulsa amb un conveni regulador entre Ajuntament i AFA, que són les responsables de contractar l’empresa que presta el servei, amb la subvenció i sota les directrius tècniques i pedagògiques dels centres educatius i els professionals de l’Ajuntament. No té cost econòmic per a les famílies.