Dijous 2 – 13h. Presentacions de pòsters i Espai Orientació Educativa
Presentacions de pòsters
Halls d'Atrium Viladecans
A càrrec de: Anna Palomera Salvador, Tècnica d’Educació
Aquest projecte neix com a resposta a una necessitat compartida per professionals de diferents àmbits (Infància, Joventut i Serveis Socials), que detecten les inseguretats i dificultats de molts preadolescents en el pas de primària a secundària. A diferència de l’etapa infantil, on hi ha un acompanyament socioeducatiu més estructurat, en la transició a l’ESO no existia una figura que atengués de manera directa i propera les necessitats emocionals i relacionals de l’alumnat en l’entorn de l’institut. Per això, es dissenya una intervenció que, amb el suport del mateix centre educatiu, situa una educadora social al pati escolar un cop per setmana. Des d’aquest espai informal i observacional, es detecten necessitats socioeducatives, es genera vincle i s’actua des de la prevenció.
L’objectiu principal és afavorir un desenvolupament personal i social saludable de l’adolescència, prevenir conductes de risc, fomentar la participació juvenil activa i enfortir els vincles amb referents adults significatius. A través d’activitats grupals, lúdiques i adaptades als seus interessos, es promou la comunicació, la cohesió, l’expressió emocional i el sentiment de pertinença al centre. La implicació dels dos ajuntaments que comparteixen alumnat a l’institut permet donar continuïtat al treball comunitari i reforçar l’acompanyament. Amb un 60 % de participació i un ambient més dinàmic arran de la limitació de l’ús del mòbil, el projecte demostra que el pati pot ser un espai educatiu clau per al benestar i la inclusió de l’alumnat.
A càrrec de: Maria Purificación Tortuero Priego, alcaldessa presidenta de l’Ajuntament d’Alovera
Es tracta d’una actuació pedagògica de reforç escolar, liderada per l’Ajuntament d’Alovera i coordinada amb els centres educatius de la ciutat, dirigida a l’alumnat de primària amb especials dificultats d’aprenentatge i adaptació a l’entorn escolar. Aquest programa busca desenvolupar un conjunt d’actuacions que afavoreixin el desenvolupament global dels infants i les seves famílies, propiciant el creixement sa dels nens mitjançant activitats de caire educatiu, amb l’objectiu de potenciar tant l’adquisició d’aprenentatges acadèmics com un desenvolupament òptim emocional i personal de l’alumnat. Presenta resultats positius avaluant el programa.
A càrrec de: Zuriñe Sanz Lopez de Heredia, responsable de la Unitat d’Acció Educativa del Servei d’Educació del Departament de Cultura i Educació de l’Ajuntament de Vitoria-Gasteiz
L’Ajuntament de Vitoria-Gasteiz ha impulsat un Pla Director de Coeducació per a la seva xarxa d’Escoles Bressol Municipals (0‑3 anys), emmarcat en l’Agenda Urbana 2030. Aquest pla planteja objectius estratègics fins al 2030, amb una implementació per fases biennals. La programació 2023‑2025 ha tingut com a eix central fomentar la implicació activa dels homes en la criança, l’educació dels seus fills i filles, i la seva participació en la vida escolar.
La iniciativa sorgeix després de detectar una menor participació dels homes en aquestes tasques i busca avançar cap a llars més igualitàries i entorns familiars que practiquin una coeducació real.
A càrrec de: Pilar Giménez García, coordinadora del Departament d’Educació de l’Ajuntament d’Ibi.
El Programa d’Enriquiment Educatiu d’Ibi (PEEI) està dissenyat per a estudiants amb altes capacitats intel·lectuals, oferint activitats extraescolars que fomenten el seu desenvolupament acadèmic, emocional i social. S’organitza en tres fases: identificació i selecció, incorporació i organització d’activitats, i seguiment i avaluació. La participació és voluntària i gratuïta, i el seguiment és personalitzat, adaptant les activitats segons el progrés de l’alumnat. Actualment, el programa s’executa amb una valoració positiva per part d’estudiants i famílies. Està impulsat per l’Ajuntament d’Ibi, amb la col·laboració de centres educatius, docents especialitzats i les famílies, promovent l’autonomia, el pensament creatiu i la socialització dels participants.
A càrrec de: Janet Escudero Rodríguez, Tècnica de programes del Departament d’Educació de la Fundació Municipal de Cultura, Educació i Universitat Popular de l’Ajuntament de Gijón/Xixón.
Aquest projecte educatiu de l’Ajuntament de Gijón/Xixón té com a objectiu visibilitzar el patrimoni artístic urbà, com escultures i murals que formen part del dia a dia de la ciutadania. Es dirigeix a centres educatius, que trien obres per analitzar-les i treballar-les a classe al llarg del curs amb autonomia pedagògica. Promou l’aprenentatge-servei, afavorint metodologies actives que estimulen l’alumnat i s’adapten als principis de la LOMLOE. Finalitza amb una trobada on les escoles exposen els seus treballs i reflexionen sobre l’art urbà. S’inspira en la Carta de Ciutats Educadores, fomentant valors com la participació ciutadana, la responsabilitat col·lectiva i el respecte pel que és públic.
A càrrec de: Ana Gago Rodríguez, directora de programes del Departament d’Educació de la Fundación Municipal de Cultura, Educación y Universidad Popular de Gijón/Xixón.
L’activitat “Enderrocant murs amb pinzells. Art pels drets humans” és una proposta artística i educativa per commemorar el Dia Internacional dels Drets Humans. L’activitat s’adreça principalment a l’alumnat de 3r de primària, tot i que actualment també inclou estudiants més joves (de 1r a 4t de Primària).
L’objectiu principal és sensibilitzar sobre els drets humans a través de l’art, promovent la reflexió sobre la seva vulneració i la importància de la seva defensa. La proposta consisteix a fer que un artista treballi de forma col·laborativa amb l’alumnat per crear una obra plàstica que s’instal·li en un espai visible del centre educatiu. A més de fomentar la creativitat i el pensament crític, es busca acostar l’art i la figura de l’artista a l’entorn escolar, enfortir el sentit de pertinença al centre i embellir els seus espais.
L’activitat es desenvolupa en coordinació amb la Fundación Municipal de Cultura, Educación y Universidad Popular. Es realitza en un únic trimestre del curs escolar, i la seva implementació requereix la implicació del professorat i de l’equip directiu.
A càrrec de:
El projecte “Hackathon Educatiu” neix com a resposta a l’alta taxa d’abandonament escolar primerenc, especialment en la transició de Primària a Secundària. A través de la metodologia innovadora Design Thinking, el projecte busca fomentar la creativitat, el treball en equip i la reflexió entre estudiants de Formació Professional Bàsica (FPB) i Diversificació. Mitjançant cinc tallers pràctics (empatitzar, definir, idear, prototipar i testar), els estudiants treballen per identificar i proposar solucions als problemes i necessitats dels joves al seu municipi.
El projecte culmina amb un Hackathon, on es presenten i defensen les idees generades, seleccionant les més viables. Impulsat per la Regidoria de Joventut i Educació de San Fernando de Henares i l’Associació DOCE, es busca reduir l’absentisme i augmentar la motivació dels estudiants, amb l’objectiu d’expandir la iniciativa a més grups mitjançant finançament alternatiu.
A càrrec de: María Paz Pires Gómez, tècnica de Participació Ciutadana de la Secció d’Educació de l’Ajuntament d’Avilés – Astúries.
El programa d’acompanyament socioeducatiu sorgeix a Avilés com a resposta a les problemàtiques detectades pels CEIP: conflictes de convivència, escassa relació amb les famílies i risc d’absentisme i fracàs escolar. S’implementa des del curs 2011-2012 i ha crescut fins a incloure també els cinc IES públics.
Implica una intervenció estructurada entre l’Ajuntament (Educació i Serveis Socials) i els Centres Educatius, fora de l’horari lectiu, però en estreta coordinació amb l’àmbit escolar. Proporciona atenció individualitzada a l’alumnat en situació de vulnerabilitat, enfortint la prevenció. Es valora com un model de política pública local i comunitària. S’integra a la PGA i promou els principis de l’Agenda 2030 (ODS 4). Millora la convivència i el rendiment de l’aula en el seu conjunt. Així mateix, també facilita una transició més sòlida de l’alumnat de Primària a Secundària.
A càrrec de: José Antonio Jiménez Martínez, coordinador tècnic del Departament d’Educació i Infància de l’Ajuntament de Paterna.
El programa Aula Compartida-INTEGRA-ADINCRE busca reduir l’abandonament escolar a l’ESO mitjançant entorns educatius alternatius, com ara tallers pràctics fora de l’aula tradicional. En un context escolar polaritzat i divers, es dirigeix especialment a alumnes amb dificultats d’adaptació a l’entorn acadèmic. S’aplica un currículum flexible, més vinculat al món real i a través de metodologies actives com projectes i aprenentatge-servei.
Hi participen professionals externs que acompanyen l’alumnat des d’un enfocament més pràctic. Es requereix col·laboració entre institucions i una cultura educativa oberta al canvi.
Ha aconseguit disminuir l’absentisme sever, especialment en zones vulnerables, enfortint la vinculació de l’alumnat amb el sistema educatiu.
A càrrec de: Maria Elisa Cremades Verdú, Psicòloga del Departament d’Educació de l’Ajuntament d’Ibi.
El Programa Municipal de Prevenció i Intervenció en Absentisme Escolar d’Ibi, alineat amb els ODS 4, 5, 11 i 17, té com a objectiu reduir l’absentisme escolar al municipi, que té una població juvenil significativa, majoritàriament amb famílies immigrants. El programa s’estructura en tres fases: prevenció, intervenció i seguiment, i avaluació i millora.
En la fase de prevenció, es realitzen campanyes informatives, xerrades i activitats d’acollida, a més de crear materials educatius motivacionals per a les famílies i els estudiants. En la fase d’intervenció i seguiment, es coordina l’acció entre centres educatius, serveis socials i autoritats locals, i es realitza un seguiment personalitzat dels casos mitjançant un banc de dades. Finalment, en la fase d’avaluació i millora, es revisen els resultats i es presenten memòries anuals al Consell Escolar Municipal per ajustar i millorar el programa.
El programa implica una estreta col·laboració entre diferents entitats i busca promoure l’èxit educatiu a través d’una intervenció integral.
A càrrec de: Jesús Manuel Ruiz Valle, alcalde; Silvia Medina Mora, Tècnica de benestar social; i Cristina Prados, Tècnica de benestar social.
Aquest és un programa preventiu per acompanyar els menors de 7 a 12 anys que busca la seva motivació acadèmica. Utilitza assessoraments individualitzats i tallers grupals com a espai per instaurar valors, aptituds, potencials i fomentar el respecte a un mateix i als altres, potenciant la igualtat entre homes i dones.
El programa inclou una avaluació prèvia conjunta de cada alumne/a i una concreció posterior d’un itinerari específic per a cada menor, reforçant allò que pugui beneficiar la seva motivació per continuar la seva formació. Es duen a terme actuacions com tallers de tècniques d’estudi, de reforç escolar o d’habilitats socials, entre d’altres.
A càrrec de: María Antonia Caravaca Izquierdo, educadora social
Experiència de coordinació entre l’equip d’orientació i caps d’estudi dels centres de secundària del municipi i figures professionals de l’equip d’infància, adolescència i família dels Serveis Comunitaris Bàsics (educadors socials, treballadora social i psicòleg) per a la detecció de situacions de risc d’abandonament escolar prematur en joves del municipi.
Es detecten casos en el centre educatiu amb factors de risc d’absentisme, desmotivació acadèmica o dificultats personals, familiars o econòmiques. Una vegada el cas està detectat, l’equip de professionals municipal intervé per prevenir situacions de risc i es treballa de manera compartida amb els centres educatius.
La intervenció inclou tutories personalitzades, acompanyament socioeducatiu, coordinació amb les famílies i derivació a recursos de diversa índole (suport psicològic, reforç escolar, ajudes econòmiques, orientació a itineraris acadèmic-professionals, activitats d’oci educatiu…).
A càrrec de: Gemma Lleonart, coordinadora d’acompanyament i orientació de l’Ajuntament de Centelles.
El programa neix com a resposta a una preocupació entre l’administració i els centres educatius davant el creixent fracàs escolar i la desmotivació de l’alumnat en finalitzar l’ESO. Aquest s’estructura en diverses fases que integren adequacions curriculars amb pràctiques laborals, ajustades al perfil i necessitats de cada alumne/a. L’experiència combina classes amb continguts adaptats a les competències bàsiques amb estades pràctiques en empreses locals, i això permet una aproximació directa i real a l’entorn laboral. Les fases inclouen la identificació de l’alumnat, la planificació educativa individual, el seguiment continu per part del tutor del projecte i la coordinació entre els diferents agents implicats.
Actualment, l’experiència es troba consolidada i compta amb la participació de més de 50 petites empreses del territori. Els municipis implicats són Centelles, Aiguafreda, Balenyà i Sant Martí de Centelles, amb la implicació directa dels respectius ajuntaments, serveis socials, promoció econòmica i el Departament d’Educació. El seguiment de l’alumnat es realitza de manera conjunta entre l’equip docent, les famílies, els responsables d’empresa i els tècnics municipals. Aquest enfocament transversal garanteix un acompanyament global que reforça tant el creixement acadèmic com personal dels joves.
En els seus 24 anys d’implementació, el programa Arrel ha demostrat un impacte significatiu en la reducció del fracàs escolar, amb una taxa d’acreditació d’entre el 85% i el 90%.
A càrrec de: Abril Barceló Candela, Tècnica d’Infància i Joventut i Coordinadora de Servei, Àrea de Ciutadania.
Servei de ruta escolar gratuït per a tot l’alumnat de 2n Cicle d’Infantil i Primària amb personal d’acompanyament en tot moment que compta amb un Programari/Aplicació de control i seguiment.
El projecte implantat el 2023 pretén la millora de la seguretat, comoditat i eficiència en el transport de l’alumnat, així com el foment de l’autonomia i el desenvolupament d’habilitats socials i d’adaptació (entre altres beneficis).
Les rutes escolars ajuden a combatre l’abandonament escolar en facilitar l’accés a l’educació, especialment per a l’alumnat que s’enfronta a barreres com la distància, la falta de transport o de recursos econòmics. Al proporcionar un transport segur i accessible, es redueix la probabilitat que les alumnes s’absentin de l’escola a causa d’aquests obstacles, la qual cosa al seu torn contribueix a millorar el seu rendiment acadèmic i a mantenir-los a l’escola.
A càrrec de: Rosa Pubill Monje, Tècnica d’educació de la Secció de Planificació i Escolarització del Servei d’Educació.
El programa Posa-t’hi sorgeix com a resposta a l’elevada taxa d’abandonament escolar prematur i la desvinculació educativa dels joves a Sabadell, especialment en contextos de major complexitat social. Es dirigeix a joves de 16 anys o més, principalment aquells que finalitzen l’ESO sense graduar-se, per oferir-los una segona oportunitat de reincorporació educativa i acompanyament personalitzat en la seva transició cap a la vida adulta i professional.
El programa s’emmarca en el Pla per a l’equitat i l’Èxit educatiu de Sabadell 2017-2027, i s’articula en col·laboració amb instituts, centres formatius, serveis de joventut i promoció econòmica, així com altres agents del territori. El seu objectiu principal és que cap jove abandoni el sistema educatiu sense un itinerari pactat i acompanyat, garantint igualtat d’oportunitats i combatent les desigualtats socials que afecten especialment joves d’entorns vulnerables, famílies de baix nivell socioeconòmic i origen migrant.
Metodològicament, tens les següents fases: derivació de l’alumnat, definició de l’itinerari formatiu, reunions grupals i individuals, acompanyament individualitzat i seguiment tutorial.
El projecte sorgeix davant la creixent preocupació per l’assetjament escolar en les seves diverses formes, reconeixent-ne l’impacte negatiu en l’autoestima, el benestar emocional i el rendiment acadèmic de l’alumnat. Proposta integral, destinada a centres educatius de Primària, Secundària, Batxillerat i FP, la intervenció es basa en la lectura guiada d’obres literàries i el treball visual i reflexiu amb imatges. Aquesta metodologia fomenta l’empatia, l’anàlisi crítica i la resolució pacífica de conflictes. La literatura i les arts visuals són triades pel seu poder per generar processos d’identificació i reflexió sobre l’assetjament. L’enfocament va més enllà del coneixement, buscant crear una cultura escolar de respecte, inclusió i col·laboració. Es considera crucial prevenir l’assetjament des d’edats primerenques i de forma transversal, integrant aspectes emocionals i ètics en el desenvolupament escolar.
El més destacable d’aquesta metodologia és el seu enfocament multidisciplinari i interactiu, que combina la literatura, el teatre, la creativitat i la reflexió crítica per abordar l’assetjament escolar des d’una perspectiva preventiva.
Tot això s’integra en la programació curricular, assegurant que l’aprenentatge es vinculi amb els continguts educatius i les dinàmiques de tutoria. Aquesta metodologia promou la participació activa de l’alumnat, fomenta el treball en equip i facilita el desenvolupament d’habilitats emocionals i socials.
Espai Orientació Educativa
Recursos d'Orientació en Línia – «Transitar, orientar-se en un món canviant - Diputació de Barcelona
A càrrec de: equip de la Gerència de Serveis Educatius de la Diputació de Barcelona.
El projecte «Transitar, orientar-se en un món canviant» de la Diputació de Barcelona és una iniciativa per prevenir l’abandonament escolar prematur, que posa al centre l’orientació educativa i professional al llarg de la vida. Dins del projecte, els Recursos d’Orientació en línia són un banc innovador de materials pensat per a tècnics municipals i agents orientadors.
Explicarem com utilitzar aquests recursos com a eina d’autoconeixement per a totes les persones. Presentarem propostes d’activitats i recomanacions de continguts per a l’acompanyament, que es poden utilitzar tant de manera individual com grupal en sessions d’orientació, tutories, entre d’altres. Tots els materials estan organitzats per temàtiques clau i inclouen una àmplia varietat de formats: activitats, vídeos, llibres, música, pel·lícules i molt més.
A càrrec de: Mar Avendaño, directora del programa Mentora i Marta López, directora del programa Lecxit.
Presentació dels programes de mentoria socioeducativa impulsats per la Fundació Bofill: Mentora i Lecxit, dissenyats per prevenir l’abandonament escolar i promoure l’èxit educatiu. Cada programa se centra en un moment de transició educativa clau: Lecxit, en el pas de primària a secundària, treballa la competència lectora com a element essencial per garantir un trànsit exitós; mentre que Mentora, en la transició de secundària a postobligatòria, se centra en l’orientació acadèmica i personal com a eix per assegurar la continuïtat educativa.
Durant la sessió s’exposaran els models d’intervenció i es compartiran exemples de municipis en què ja s’estan implementant amb èxit.
A càrrec de: Andrea Ortega i Maria Torres, equip UNKOVER de la Fundació Privada Nous Cims.
El programa UNKOVER de la Fundació Privada Nous Cims és una iniciativa que busca transformar l’orientació acadèmica i professional, situant-la com un pilar estratègic als centres educatius i a les entitats socials. En un món en constant canvi, l’orientació ha de ser un motor de l’educació, ajudant joves a descobrir el seu propòsit i habilitats. Per aconseguir-ho, necessitem involucrar a tots els agents claus – els mateixos joves, les seves famílies, els docents, les entitats socials i el món professional.
En aquest espai exposarem les vies d’intervenció del programa: a través de l’acció directa amb joves i entitats i a través de la capacitació de professionals de l’educació. Presentarem les dues formacions acreditades pel Departament d’Educació que oferim, que busquen acompanyar a equips directius i docents a l’hora de construir una estratègia de centre en clau d’orientació i obtenir recursos pràctics per a l’aula.